16 Şubat 2010 Salı

Bize göre...

kime göre ve hangi kriterlere göre özgürlük? elbette başkalarının özgürlüklerine saygı çerçevesinde.. işte tam burada özgürük alanı devreye girmekte, özgürlülükle birlikte 'bağımlılık' kavramı bir yana, bu alan çerçevesinde bir 'bize göre' oluşturulabilir mi? kime göre sorusuna herkesin bir 'bana göre' si olmasını hedeflersek, çerçeve ne kadar dar olmalı- ya da ne kadar geniş diye sorulmalı-? 'bana göre' olanların çerçeveleri kimler tarafından belirlenmeli? en azondan bu son sorulan sorunun cevabını biliyoruz. 'insan hakları evrenseldir'

ya 'Bize göre' olanlar? 'Biz' i 'Ben'den ayıran,-özgürlükler konusunda- 'biz' in 'ben' lerin irade toplamı olduğunu söyleyebileceğimize göre her 'biz' kendi içinde farklı toplamlar vermez mi? bu da her 'biz' i farklı-öznel- kılar. o zaman 'biz' lerin 'Bize göre' olan özgürlük alanlarının çerçevelenmesi konusu, 'hangi kriterlere göre?' sorusuyla birleştirildiğinde bulunması gereken cevap 'Bana göre'ninkiyle aynı olmalımıdır? ÖZNELLİK konusu TOPLAM konusunu düşündüğümüzde sorunun cevabını bulmak bir yana, öncelikle her 'biz'in maksimum irade toplamlarına ulaşması gerekmez mi?

aslında ortaya bir kısır döngü çıkmakta.. çünkü 'bize göre' olanların amacı maksimum irade toplamlarını oluşturmak... 'Bana göre' olanlar 'bize göre' yi belirleyeceğine göre, aslında buradaki asıl sorun, 'Biz' in 'Ben' leri hangi şartlar altında topladığı sorunudur...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder